I den vita stenlada bakom tegelhuset hittar du Maria Ekbergs keramikverkstad och galleri. Om du följer rosorna som kantar stengången öppnar sig en oas av prunkande växter. Det är ingen vanlig trädgård, Maria kallar den en inspirationsträdgård. Du kan inspireras av växterna, de olika rummen eller av rostigt järn i kombination med keramik.
Om du sänker blicken, så upptäcker du att runt dig växer lavendel, isop och en hel örtagård runt den gamla stenbrunnen.
Örterna, ja även rosorna har sina namn på porslinstaggar, Dragon, Timjan, Rosmarin nyp i några blad dofta och smaka …
Marias skapande är inspirerat till stor del av trädgårdens frökapslar, de började som trädgårdskonst men har med tiden börjat växa till olika former, dessutom har de börjat att skamlöst släppa sina frön lite här och där!
Det här med kreativitet är inte så förutsägbart!
När galleriet inte är sommaröppet, det är hon på heltid från midsommar till mitten av augusti. Hjälper hon andra keramiker att förbättra sin drejteknik, keramikkunskap och glasyrer i KeramikAkademin digitala keramikk. Ambitionen är att dela några decenniers keramikkunnande med nästa generations keramiker. Att leva med keramiken och att skapa med lera är en dröm för många stressade själar.
Som en av Sveriges första kvinnliga krukmakarmästare är det nästan ett måste att ta gesäller och dela kärleken till lera och att skapa.
Tidigt i lerans grepp
Du kanske mött henne i Gränna där hon hade ett krukmakeri i ett tjugotal år, dels på Brahegatan snett emot kyrkan och på Hallska Gården? Eller senare på Öland där hon var verksam i några år för att 2008 flytta till Österlen och Hammenhög.
Marias keramikliv startade tidigt hon har hållit på med keramik i hela sitt liv, är nästan född i en keramikverkstad, brukar hon säga. Hennes mor är Ninnie Forsgren, en keramiker som jobbat aktiv sedan slutet av 50-talet.
Efter skolan var keramikverkstan hennes andra hem och hon tillbringade mycket tid tillsammans med min mors medarbetare. Det var där hon lärde sig dreja och hela keramikprocessen och fick sina drejlektioner av yrkesdrejaren Martin Jansson. Allt hon gjorde i sin ungdom gick i lerans tecken, som hennes första sommarjobb som hon fick tack vare att Carl Harry Ståhlhane som föreslog henne att åka till Stoke on Trent för att praktisera som formgivare. Det blev en sommar fabriken Myott & son, en typisk brittisk porslinsfabrik, som klassiska koppartryck.
Några års ekonomisk utbildning Hantverkets Folkhögskola och Påhlmans Handelsinstitut tog Maria över Ninnie Forsgrens keramikverkstad med flera anställda. Att axla ett företag vid 20-års ålder efter en driftig mor blev tufft och hon sålde firman och flytta till Gränna för att förverkliga sin dröm och bli keramiker och skapa efter eget huvud.
I Gränna startade hon upp Hallska Gården en stadsgård, som blev en hantverksgård med många verksamheter där var hon verksam i tjugo år. Under tiden hade hon även uppdrag i Portugal, att formge för den svenska marknaden. I början av 90-talet flyttade krukmakeriet till Brahegatan 19 och hon började skapa det lergods hon blev välkänd för.
Hon samarbetade med Länsmuseet i Jönköping och satte upp ett krukmakeri inne på museet. Under tjugo år forskade hon på 1700-tals lergods, Paradfaten kom till under den tiden. Hon har ställt ut på Nordiska museet, Kaolin och Östergötlands hemslöjd, Eksjö museum, Näs, Kalmar slott och en del andra namnkunniga ställen.
I mitten av 90-talet lämnade hon keramiken som huvudsakliga försörjning och var med och startade ett it-företag som utvecklade söksystem för museisamlingar.
It-världen tog mycket tid och kraft men att arbeta i keramikverkstan gav henne balansen åter, skapandet med lera och det meditativa drejandet blev en tillflykt från komplicerade databaser. En nytändning som keramiker kom när hon flyttade till Österlen, den kreativa kraften från kolleger, närhet till storstäder och den prunkande trädgården ger utmaning och inspiration.
Du kan besöka Marias Galleri i Hammenhög under sommaren.